Competentiescan Sportkunde 0-meting en 1-meting
Bij de competentiescan kijk ik naar mijn ontwikkeling op het gebied van de competenties van Sportkunde. Omdat de opleiding en dus de competenties zijn veranderd halverwege het jaar, is de 0-meting gebaseerd op mijn niveau voor blok 1.3 en de 1-meting is gebaseerd op mijn huidige niveau. Tussenhaakjes staat aangegeven welke competenties van SGM overeen komen met de competenties van SK.
SK1 (SGM 14,17 en 18) Professionele sportkundige identiteit
Tijdens een project zoals POD en tijdens stage ben je hier veel mee bezig, je dient professioneel te handelen en je werkt vanuit de kennis die je hebt opgedaan tijdens de lessen. Ik vind dan ook dat ik op dit gebied vooruitgang heb geboekt.
SK2 Handelt methodisch en evidence informed
Dit is een competentie die ik duidelijk minder beheers. Ik heb wel geprobeerd om het tweede semester gestructureerd te werk te gaan door middel van een planning. Echter merk ik dat het voor mij in de praktijk niet echt werkt en ik nog niet echt structuur heb tijdens het studeren. Daarom laat ik de score hier op één.
SK3 (SGM15) Werkt samen in (o.a.) netwerken en teams
Tijdens het eerste semester werd er al veel samengewerkt in teams. In het tweede semester heb ik weer veel samen moeten werken met anderen. Zowel in het eerste semester als in het tweede semester ging mij dit goed af. We hebben nog niet op erg complex niveau moeten samenwerken vandaar dat ik hier de score op twee laat.
SK4 (SGM16) Communiceert optimaal
Net als bij competentie drie gaat mij de communicatie goed af in samenwerking met iemand. Dus ook hier laat ik de score op twee staan.
SK5 (SGM12) Handelt adequaat in een internationale en interculturele omgeving
Ik denk dat we dit jaar nog niet echt bezig zijn geweest met deze competentie. We hebben nog niet hoeven werken in een internationale en interculturele omgeving.
SK6 Handelt verantwoord en toont betrokken burgerschap
Ik werk graag met anderen en help ook graag mensen. Ik weet ook hoe ik mij ergens moet gedragen en welk gedrag minder verantwoord is. Ik denk dat ik mij op dit gebied niet nog verder ontwikkelt heb omdat het binnen een matige complexiteit blijft.
SK7 (SGM1, SGM10 en SGM13) Onderzoekt en ontwikkelt het sport- en beweegaanbod
Ik denk dat dit een competentie is die centraal staat bij de preventieve organisatie diagnose die we dit jaar gedaan hebben bij de Witkampers. Ik heb hier veel gedaan en veel geleerd. Ik ben dus van mening dat ik hier ook vooruitgang heb geboekt.
SK8 (SGM1, SGM9 en SGM11) Organiseert, positioneert en begeleidt projecten en programma's
ter bevordering van sport en bewegen
Deze competentie zie je veel naar voren komen tijdens stage en ook bij Fit for life in blok 1.2 was hier sprake van. Ook hier vind ik dat ik mijzelf in heb ontwikkeld en dus een stapje vooruit ben gegaan.
SK9 (SGM5, SGM6, SGM8 en SGM10) Managet en leidt de werkprocessen van een sport- en
beweegorganisatie en is daarin ondernemend
Dit is ook een competentie waar geen sprake van is geweest tijdens het eerste jaar. Ik ben dan ook van mening dat ik niet voor uit ben gegaan wat betreft het managen en leiden van werkprocessen.
SK10 (SGM3, SGM4, SGM5 en SGM12) Ontwikkelt, evalueert en adviseert over strategie en beleid omtrent sport en beleid.
Tijdens de lessen van SBG4 zijn we veel bezig geweest met strategie en beleidsvoering. Dit gedeelte is ook deels teruggekomen tijdens het vak ondernemen. We hebben hier echter niet veel mee hoeven doen en ik denk dan ook niet dat ik hier erg in ben ontwikkeld.


Maak jouw eigen website met JouwWeb